Jsou elektronické sporty a videohry skutečnými sporty?

Jsou elektronické sporty a videohry skutečnými sporty?

Autor článku Jan Pokorný le  19. květen 2023 Naposledy upraveno dne 19. květen 2023

Tento článek zabere 5 minuty na čtení a má 20 922 slova.

Tato otázka je již mnoho let sporná, ale na odpověď se stále čeká.

Faktem je, že v současné době na ni není možné odpovědět, protože by bylo nutné přesně definovat, co je to sport.

Je dobrou zprávou, že přesnou definici již navrhla Světová asociace mezinárodních sportovních federací.

Podle konsensu jsou zde 4 prvky, které definují sport:

  • Soutěžní rozměr
  • Žádné ohrožení života
  • Žádný faktor náhody
  • Žádná závislost na nějakém odvětví nebo společnosti. Otázkou je, jaké prvky jsou v tomto případě problematické.

Představují videohry problém?

Víceméně...

Ve skutečnosti je pravda, že základ e-sportu je z hlediska výše navržené definice problémem.

Vzhledem k tomu, že videohry vlastní vydavatelé, znamená to, že soutěž bude záviset výhradně na vydavatelích.

V čem je však problém? 

Vždyť v případě League Of Legends jsou změny a úpravy pro všechny stejné, takže se nejedná o žádné zvýhodňování, že?

Odpověď není v duchu "sportovního chování a fair play", ale spíše ve vývoji a fungování sportu.

Na rozdíl od fotbalu, kde společnosti fungují paralelně se samotným sportem, e-sport zcela podléhá finančním a obchodním rozhodnutím vydavatelů.

Zjednodušeně řečeno, už zde nedominuje "sportovní" duch, ale peníze a ekonomické příležitosti, kterých se vydavatelé chytají.

Což nás přivádí k samotnému důvodu této otázky...

Ano, vydavatelé mají zájem na fair play ve sportu, ale vždy existuje riziko zneužití.

Příliš mnoho rozdílů na to, aby se jednalo o sport

Ačkoli se e-sport může v některých nejdůležitějších aspektech podobat sportu, existují i další specifika, která vytvářejí konflikt.

Sport je z definice součástí zdravotní prevence, známého "sportuj a dobře se stravuj".

Avšak přestože závodní e-sportovci hodně fyzicky trénují, videohry podporují životní styl, který je znepokojující.

Sedavý aspekt, nedostatek takzvané "klasické" společenskosti a násilná povaha soutěžních videoher, jako je Counter Strike nebo League Of Legends, se odchylují od ducha sportu.

To je další překážka, kterou soutěžní elektronické sporty možná nikdy nepřekonají, snad s výjimkou příchodu VR videoher a nedávného technologického vývoje.

image de présentation jeux videos esport

Slibný vývoj v oblasti e-sportu a her 

Navzdory všem výše uvedeným bodům lze v této diskusi zaznamenat pokrok.

První pochází ze šachů, nefyzické soutěže, která je od ledna 2000 v ČR uznána jako sport.

Ačkoli se nejedná o novinku, jde o významný precedens pro určení toho, co je a co není sport.

To otevírá cestu novým aktivitám, které mají určité aspekty v souladu se zásadami sportu, přičemž e-sport je jednou z nich.

Otázka "je e-sport sportem?" se navíc začíná klást natolik, že ministerstvo hospodářství a financí upravilo smlouvy profesionálních hráčů.

Dalším krokem, přinejmenším v ČR, bude uznání e-sportu ministerstvem sportu, které je jediným orgánem, který může určité činnosti udělit titul sport. 

Sázení na e-sport v ČR

Jedná se o další důležitou oblast ve světě videoher.

Vzestup soutěží v e-sportu vytváří kolem sázení a investic do této oblasti šílenství.

Nedávným a velmi působivým příkladem je vývoj a sláva kolem týmu Karmine Corp v šampionátu LFL v League Of Legends.

To slibuje e-sportům skvělé roky a budoucnost plnou možností. Zejména proto, že tento vývoj je měřitelný.

Nedávné zprávy ukazují ochotu Paříže stát se důležitým místem pro e-sport, a to i přesto, že Francie představuje pouze 2,3 % světového trhu (2019).

Abychom uvedli některá čísla, roční výsledek odvětví e-sportu činí v roce 2020 pro celý svět 1,1 miliardy dolarů.

Úvahy o e-sportu

Existuje však jedna otázka, která zůstává nezodpovězena, a přesto je důležitá.

Proč by měl být e-sport uznán jako sport?

Je to proto, aby se e-sport v očích veřejnosti legitimizoval? Nebo je to proto, aby bylo možné soutěžit v mezinárodních soutěžích, jako jsou olympijské hry?

Tato otázka je velmi zajímavá, protože je důležité pochopit, jaké jsou motivace.

Může jít také o dotace a demokratizaci/financování amatérských klubů elektronického sportu za účelem rozvoje činnosti a soutěží.

V této diskusi existuje i druhý tábor, který má jinou vizi budoucnosti této disciplíny.

Tento druhý tábor tvoří lidé, kteří chtějí, aby e-sporty zůstaly nezávislé a legitimizovaly se, spíše než aby měly oficiální certifikaci.

Streamy a videa, dva další aspekty

Tato část je věnována studiu důležitého fenoménu, který se přímo dotýká e-sportů.

Streamy videoher, ať už na Twitchi nebo jinde, stejně jako například videa na YouTube pomohly demokratizovat soutěže v e-sportu.

Stejně jako televize podpořila nástup tradičních sportů, přinesly tyto vysílací kanály jejich zviditelnění a nabídly je i hrám.

Vznikla tak vedlejší ekonomika, která umožnila značkám prosadit se v této oblasti předtím, než začnou podporovat větší a dražší projekty.

Vzpomeňte si na první sponzorovaná videa, měla malé rozpočty a jejich koncepty byly relativně jednoduché.

Dnes existují větší a větší projekty, jako je například Zerator a jeho několik každoročních akcí jako Zevent, Zlan a ZRT Trackmania cup.

Pokud se zajímáte o svět esportu, můžete sledovat novinky z něj v naší skupině na Telegramu.

image de présentation stream twitch

Závěr 

Elektronický sport je teprve na začátku a jeho perspektivy se stále rozšiřují a slibují pestrou budoucnost.

Ačkoli to ještě není oficiální, mnozí již uznávají e-sport jako samostatný sport (zejména v herní komunitě).

Budeme tedy muset být trpěliví, ale trh už naštěstí začal růst... A jaký růst!

avatar-logo

Jan Pokorný - Content writer pro herni-automaty-zdarma.cz

Naposledy upraveno dne : 19. květen 2023

Jan Pokorný se narodil v Brně. Vystudoval žurnalistiku na Karlově univerzitě v Praze. Svoji kariéru zahájil již za dob studií, kdy pravidelně přispíval do studentských časopisů a poté zahájil stáž v Economii. Jan měl vždy blízko k počítačovým hrám a bavilo ho tvořit content pro různé herní weby. Po čase se začal zajímat také o esporty a igaming a rozšířil tak své portfolio i o tyto témata. Pokud má někdo v malíčku veškerý přehled ze světa igamingu a počítačových her, je to práve Jan. V současnosti pracuje jako náš hlavní content writer na herni-automaty-zdarma.cz a patří mezi nepostradatelné členy našeho týmu!

Zanechat komentář